هدف اين شبکه ارائه خدمات، آموزش ها، ابزار و محتواي فارسي بر اساس فناوري مبتني بر انتقال صوت در اينترنت به ايرانيان و فارسي زبان ها است.
در ابتدا، اين شبکه با تهيه چند مقاله از يکي از وب سايت هاي تخصصي تجارت الکترونيک که توسط محمود بشاش مديريت مي شود، با اين هدف که افراد نابينا و کم بينا نيز بتوانند از محتواي فارسي ايجاد شده در اين وب سايت استفاده کنند، بوجود آمد و در حال حاضر از معدود پادکست هاي فارسي موجود در شبکه اينترنت در همين وب سايت قابل دسترس هستند.

مزايا و موارد استفاده پادکستينگ بسيار گسترده است و مي تواند شامل موارد زير باشد:

1- ايستگاه هاي راديوي اينترنتي شخصي. با کمترين هزينه و توسط يک دستگاه رايانه شخصي مي توان ايستگاه راديوي شخصي ايجاد کرد و به علاقمندان، مطالب مفيد ارائه کرد.

2- آموزش الکترونيکي و غير حضوري. انواع آموزش هاي راه دور مثل آموزش زبان و ساير آموزش هائي که نياز به توضيح شفاهي دارد.

3- کتاب خواني

4- شعر و شاعري. شاعر هاي جوان مي توانند به راحتي اشعار خود را با کمترين هزينه منتشر کنند.

5- پخش موسيقي

6- تبليغ خدمات و محصولات. معرفي محصولات و خدمات با جذابيت بسيار بالا که به راحتي توسط تيم هاي بازاريابي و فروش شرکت ها و سازمان ها، قابل تهيه و انتشار خواهند بود.

7- ارتباطات مردمي و روابط عمومي. بهترين راه معرفي خدمات سازمانهاي دولتي به مردم، حفظ ارتباط و اطلاع رساني مناسب به استفاده کنندگان خدمات شرکت ها و سازمان هاي بزرگ و دولتي توسط اين روش با کيفيت و جذابيت بيشتري ارائه خواهد شد.

8- رپورتاژ و گزارش گري

9- تفريح و سرگرمي - جک و لطيفه، فال، مسابقه ...

10- موارد استفاده کودکان. انواع آموزش ها، قصه گوئي، تفريحي و غيره.

پادکستينگ چيست؟
پادکستينگ يک روش ارائه محتوا در اينترنت است که بر مبناي فايل هاي صوتي کار مي کند. مانند ساير روش هاي ارائه اطلاعات به صورت فايل هاي صوتي مثل Radio Broadcasting و Online Audio/Video streaming که بر اساس ارسال فايل هاي صوتي کار مي کنند، روش پاد کستينگ نيز اساسا شبيه همين روش ها است ولي چند تفاوت عمده و متمايز کننده دارد:

1- پاد کستينگ بر خلاف ساير روشهاي ارائه محتواي صوتي که به روش Push Technology کار مي کنند، بر اساس روش Pull Technology است. يعني، در اين روش، مصرف کننده بر اساس تقاضاي مشخص خود، به محتواي وب دسترسي دارد و مانند راديو، مطالب به او تحويل داده نمي شود بلکه او آنها را بر اساس نياز خود تحويل گرفته و مصرف مي کند.


2- در اين روش، مصرف کننده محتواي مورد نظر را توسط دستگاه هاي پخش غير از کامپيوتر استفاده مي کند و در زمان استفاده، نيازي به دسترسي به کامپيوتر نيست. معمولا دستگاه هاي استفاده از پادکست ها بسيار کوچک و قابل حمل است و کاربر در هر زمان و مکاني قادر به استفاده از محتواي صوتي خواهد بود. بنا براين، شرايط گوش دادن به پادکست ها مي تواند بسيار راحت باشد، مثل زمان کوه پيمائي، رانندگي، استراحت و غيره که مي تواند تاثير بهتري بر شنونده نيز داشته باشد.

3- محتوا پس از دريافت از اينترنت، بدون نياز به ارتباط با اينترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالي که در ساير روشها، نياز به ارتباط اينترنتي براي استفاده از محتوا وجود دارد.

4- در اين روش، امکان شنيدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنيدن محدوده خاص از محتوا و ساير کنترل ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد مي تواند محتوا را گوش دهد در حالي که در راديو اينترنتي، چنين امکاني به خودي خود وجود ندارد.

5- در اين روش، نيازي به مراجعه به وب سايت هاي مختلف براي دسترسي به انواع محتويات نيست و با تنظيم نرم افزار مخصوص اين کار، کپي محتوا به دستگاه پخش آن بطور اتوماتيک انجام شده و کاربر هميشه آخرين و جديد ترين اطلاعات را در دستگاه پخش محتواي صوتي خود خواهد داشت.

در حال حاضر وب سايت تخصصي www.podcast.ir به ارائه خدمات و آموزش در اين زمينه پرداخته و در اين وب سايت دسترسي به انواع اطلاعات در مورد اين فناوري فراهم گرديده است. همچنين محل مناسبي براي بحث و گفت و گو در اين مورد در وب سايت تخصصي www.podcastingtalk.ir که در حال راه اندازي است، وجود دارد و علاقمندان مي توانند نظرات خود را با ديگران به اشتراک گذاشته و جواب بسياري از سوال هاي خود را بيابند. البته هر دو وب سايت بسيار جوان هستند و محتواي آنها در حال تکميل است.

همان گونه که وبلاگ نويسي بصورت يک موج محرک و انقلابي در اطلاع رساني و توليد محتوا در اينترنت بود و هم اکنون درصد بالائي از محتواي فارسي موجود در اينترنت نيز در وبلاگ ها قرار دارد، فناوري پادکستينگ نيز موج جديد دنياي اطلاع رساني اينترنتي خواهد بود و دير يا زود همه درگير آن خواهند شد.
با توجه به تازه بودن اين فناوري، نياز بسيار زيادي براي فعال شدن متخصصين ايراني در جهت توليد محتواي فارسي با ساختار پادکست وجود دارد و اميدواريم اين اولين گام بتواند تاثير مثبتي در اين زمينه بگذارد و علاقمندان بيشتري جذب اين موضوع شوند و شاهد افزايش ابزار و وب سايت هاي ارائه کننده خدمات و اطلاعات در اين زمينه باشيم.
علاقمندان مي توانند سوالات و نظرات خود را به آدرس PodCast@SGNetway.com ارسال کنند.

4 نظرات

  1. ناشناس // ۱۲:۵۷ قبل‌ازظهر  

    سلام آقايِ بشاش. راست‌اش من مدت‌هااست كه از مطالبِ خوب‌اتان در جابه‌جايِ صفحاتي كه اداره مي‌كنيد استفاده مي‌كنم. حالا هم بدونِ اجازه به شما لينك داده‌ام اگر گاه‌گاهي به من سر بزنيد ممنون مي‌شوم و سخت مزيد امتنان خواهد بود و سرافرازي.
    يا علي!

  2. Alireza Mojahedi // ۱:۵۴ قبل‌ازظهر  

    سلام
    ممنون از راهنماییتون. راستش برای اولین بار بود که در وبلاگ آقای زاهد با این موضوع آشنا شدم و از تعقیب لینکها به اینجا رسیدم
    بسیار علاقمندم که بیشتر آشنا شوم. دو سوال اساسی دارم. محتویات پادکست را چگونه تولید کنم؟ و دوم آنکه چگونه پس از تولید منتظر کنم؟
    با تشکر اگر بتوانید جواب را ایمیل هم بکنید خیلی سپاسگزار خواهم بود

  3. ناشناس // ۸:۳۱ قبل‌ازظهر  

    mortgage articles for refinance mortgage home loans

  4. ناشناس // ۹:۰۶ بعدازظهر  

    A