اين روزها با يک موج جديد روبرو شده ايم که روند نا مناسبي در پروژه هاي طراحي و پياده سازي وب سايت هاي سارمان هاي دولتي را نشان مي دهد.
اسمش را چشم هم چشمي يا هر چيزي که بگذاريد، رقابت شديد ايجاد شده که مشخصات مورد نياز پروژه يا همان RFP ارائه شده از طرف کارفرما، هرچه پيچيده تر، طولاني تر و مشخصات فني کامل تري داشته باشد. ما با درخواست هائي مواجه مي شويم که به طور مفصل به نکات بسيار ريز فني براي پروژه اشاره مي شود که بسياري از آنها هيچ گاه توسط کاربران و بازديد کنندگان وب سايت مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
پرداختن به مسائل بسيار جزئي امنيت اطلاعات و درخواست امکانات و نيازهائي که فراهم کردن آنها نياز به صرف هزينه هاي هنگفتي دارد که به هيچ وجه ضرورت ندارند.
در نظرگرفتن نکات بسيار فني در امکانات وب سايت ها که جز پيچيده کردن نحوه استفاده از وب سايت، هيچ خاصيت ديگري ندارد. همه اين موارد فني که عملا ماموريت اصلي وب سايت را زير سوال برده و زمان و هزينه بي مورد بر دوش سازمان مي آورد نشان دهنده تلاش جدي مديران انفورماتيک سازمان ها براي ثابت کردن اين موضوع است که آنها مي توانند شرح درخواست هاي کاملي تهيه کنند و گاها با کپي درخواست هاي يک سازمان از شرح درخوست سازمان هاي ديگر هم مواجه مي شويم.
اين رقابت، ازبسياري جنبه ها مي تواند مثبت باشد ولي از يک جنبه بسيار مهم که همانا سهولت و امکان کارائي بالاي وب سايت براي ارباب رجوع است، تاثير منفي دارد. بگذريم از هزينه هاي بسيار سنگيني که ايجاد مي شود.
بايد توجه داشته باشيم که طراحي يک ليست بلند بالا از نکات فني و پرداختن به جزئيات، هميشه مثبت نيست و در خيلي از موارد، باعث شکست پروژه مي شود. حتي بسياري از مناقصه ها بوده که به همين دليل، چندين باره اجرا شده اند و هر بار بخشي از نيازها تعديل شده اند.

0 نظرات