اخیرا شاهد هستیم که وب سایت های متعددی در ایران، کتاب های الکترونیکی سایر وب سایت ها را در وب سایت خود قرار داده و لینک مستقیم کتاب را در اختیار بازدید کنندگان وب سایت خود قرار می دهند.
ممکن است شبیه این کار و این نوع وب سایت ها در خارج از ایران هم باشد (که به تعداد زیاد هست) ولی برای این کار باید حتما به منافع کسی که آن کتاب را تولید کرده نیز توجه کرد.
مثلا من در وب سایت خودم یک فرم قرار داده ام که کسی که کتاب الکترونیکی را بخواهد باید آن فرم را تکمیل کند. اطلاعات این فرم و کسی که کتاب را از وب سایت دانلود می کند برای من (به عنوان صاحب وب سایت و تولید کننده کتاب) مهم است و در فرایند بازاریابی، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
حال، وقتی وب سایت های دیگری لینک مستقیم همان کتاب را در وب سایت خود قرار می دهند، صاحب اصلی کتاب نمی تواند متوجه شود که چند نفر و چه کسانی آن کتاب را دانلود کرده اند.
در مورد کتاب های غیر رایگان که این کار کاملا غیر اخلاقی است و من کمتر ایرانی را دیده ام که تا این حد بی توجه باشد و کتاب های غیر رایگان را برای دانلود در وب سایت خود قرار دهد.
برای کتاب های رایگان هم، این کار صحیح نیست و می بایست با اجازه صاحب کتاب باشد و یا حداقل به جای لینک مستقیم کتاب، لینک صفحه دانلود در وب سایت اصلی صاحب کتاب، به بازدید کنندگان ارائه شود.
خیلی از این کتاب ها ممکن است در طول زمان، توسط تهیه کننده اصلی، مورد ویرایش و اصلاح قرار گیرد و بهتر است همیشه لینک صفحه دانلود در وب سایت اصلی، به بازدید کنندگان در سایر وب سایت ها، ارائه شود.
با امید به اینکه با گسترش امکانات و استفاده از اینترنت، رفتار حرفه ای قابل قبولی را نیز از همه جوانان و علاقمندان و دانش پژوهان عزیز ایرانی شاهد باشیم.

0 نظرات