شما به عنوان صاحب یک تجارت باید تا حد ممکن تمرکز خود را بر روی موضوع کاری خود، تخصصی و باریک تر (Niche) کنید.
باریک تر یعنی اینکه تا حد ممکن تعریف تجارت خود را طوری انجام دهید تا خریداران خدمات شما به راحتی و بدون نیاز به فکر کردن زیاد بتوانند تشخیص دهند که خدمات شما دقیقا برای آنها تعریف شده است و نیاز آنها را برآورده خواهد ساخت.
توجه مهم: شما نباید به این فکر باشید که همه نوع خدمت را به همه نوع مشتری ارائه کنید.

مشکل اکثر مدیران و صاحبان صنایع کوچک، که اکثر صاحبان وب سایت های تجاری نیز در همین طبقه بندی جا دارند، این است که وقتی از آنها می پرسیم که بازار هدف خود را تعریف کنند، آنها می گویند "هرکسی که به آنها پول پرداخت کند"!
معنی این جمله این است که اکثر مدیران بنگاه های کوچک دید مشخصی از بازار هدف خود ندارند و این باعث اتلاف سرمایه زیادی برای این بنگاه ها می شود.

حال من به شما می گویم که یک بازار هدف متمرکز (Niche) و دقیق چگونه تعریف می شود. قصد من آموزش آکادمیک این موضوع نیست بلکه فقط دو مثال به شما می گویم و موضوع کاملا مشخص خواهد شد:
یک مثال خوب عبارت است از "ارائه خدمات مدیریت مالی به شرکتهای فامیلی (خانوادگی)"
مثال دوم، "ارائه خدمات مدیریت سرمایه به خانم هایی که از همسر خود جدا شده اند".

ببینید این تعاریف چقدر متمرکز هستند و مشتری با شنیدن این جملات بلافاصله می تواند تشخیص دهد که تخصص شرکت شما در چیست و آیا خدمات شما برای او، مفید است یا خیر.

0 نظرات