Opensource Portals or else?

سه‌شنبه, شهریور ۱۲, ۱۳۸۷ | 0 نظرات

در مقاله اي در آدرس http://www.itiran.com/?type=article&id=9832 موضوع پورتال هاي متن باز و اينکه به وفور در حال استفاده از طرف سازمان ها و شرکت هاي مختلف در ايران هستند مطرح شده است. البته من با اصل موضوع اين مقاله کاري ندارم و در نوع خودش، موضوع جالبي را مطرح کرده است ولي در آن به مسائل حاشيه اي اشاره شده که يکي از آنها برايم بسيار جالب بود.

شايد اگر اين حرف را از يک فرد کم تجربه که تازه وارد صنعت نرم افزار و وب شده است بشنويد، به او خورده بگيريد که نمي بايست به اين شکل و به اين صراحت در اين مورد اظهار نظر کند ولي من بعد از 15 سال سابقه کار که بيشتر آن در زمينه نرم افزار و وب و اينترنت بوده است و در سمت هاي مختلف کاري فعاليت داشته ام، به خود اين حق را مي دهم که در جائي که صحبت از تخصص داخلي مي شود و اينکه وجود راه کارهاي متن باز باعث شده متخصصين داخلي عقب نشيني کنند و يا اينکه در حق آنها ظلم شود، کاملا موضع مخالف به خود بگيرم.

اي کاش به جاي شعار دادن و ادعاهاي بي اساس در مورد ميزان تخصص داخلي در زمينه توليد پورتال ها و نرم افزار هاي تحت وب، از مثال هاي واقعي استفاده کنيم تا موضوع روشن تر شود.

مثلا وقتي مي گوئيم که سيستم متن باز Dotnetnuke بد است، بلافاصله مثال بياوريم که فلان سيستم مشابه توليد 100% داخل ايران و توسط متخصصان ايراني، جايگزين بهتري براي Dotnetnuke است.

شايد خيلي از شما به ياد نداشته باشيد و اصلا متوجه هم نشده باشيد که يک شرکت ايراني به مدت چندين سال به عنوان صادر کننده نمونه نرم افزار در ايران معرفي مي شد در حالي که توليد اين شرکت تنها و تنها فارسي سازي همين سيستم Dotnetnuke بود که به اسم توليد ايراني، معرفي مي شد.

چطور است که چنين تضييع حقي جهت معرفي شرکتي که فقط يک سيستم متن باز خارجي را فارسي سازي کرده به عنوان يک صادر کننده نرم افزار نمونه، ناديده گرفته شده و هيچکس به آن نپرداخته و حتي هيچکس يک تحقيق مختصري نکرده که اين توليد ايراني را دقيق تر مو شکافي کند، ولي حالا ما بگوئيم که اين سيستم هاي متن باز دارند به متخصصين ما لطمه مي زنند و امکان شکوفائي را از آنها گرفته اند!

بهتر است حقايق را ناديده نگيريم. انصافا يک پورتال جامع توليد داخل را مثال بزنيد که درصدي از امکانات سيستم هاي متن باز موجود مثل Dotnetnuke و يا Joomla و غيره را داشته باشد و با افتخار بتوانيم بگوئيم که اين سيستم توليد داخل، جايگزين سيستم هاي متن باز خارجي است.

قبول دارم که در ايران شرکت ها و متخصصين زيادي در حال طراحي و توليد سيستم هاي تحت وب هستند و توليدات آنها هم خوب هست و در حال استفاده، ولي، يک مشکل مهم اين است که توليدات ما قابل رقابت با نمونه هاي خارجي خود نيستند. از نظر مفاهيم و استاندادر هاي توليد نرم افزار، توليد يک سيستم مديريت محتواي عمومي مثل Dotnetnuke که بتواند آنقدر جامع طراحي شده باشد که در سراسر جهان مورد استفاده قرار گيرد، تعداد زيادي برنامه نويس ديگر بر اساس Platform آن، اقدام به توليد ابزارهاي مکمل براي آن کنند و اين سيستم آنقدر قابل اطمينان باشد که شرکت ها و سازمان ها با خيال راحت از آن استفاده کنند، کار بسيار دشواري است و نياز به مديريت بسيار قوي فني دارد، چيزي که در ايران جاي آن خالي است.

متاسفانه توليد کنندگان داخلي ما آنقدر از استانداردهاي جهاني فاصله گرفته اند که حالا مجبور شده ايم يک درجه نزول را بپذيريم و توليدات درجه دوم خارجي را ملاک توليدات جديد خود قرار دهيم و کارمان بشود کد نويسي و ماژول نويسي تحت ابزارهائي مثل Dotnetnuke و Joomla و غيره. اي کاش حداقل اين کار را خوب انجام دهيم.

0 نظرات