وب سایت های مشاورین املاک و تاثیر آن ها در رونق کسب وکار

بی شک، تجارت و کسب وکار در یک کشور اصطلاحا خارجی که میزبان ملیت های مختلف از سراسر جهان می باشد با نحوه تجارت در کشور خودمان، ایران متفاوت خواهد بود. به هر حال، کشور امارات متحده عربي، جزو کشورهاي پيشرفته در منطقه محسوب مي شود و داراي امکانات مناسبي براي کسب و کار مي باشد. بازار رقابتي در اين کشور باعث شده تا بنگاه هاي اقتصادي از هر طريق ممکن در معرفي خود و خدمات خود و نهايتا جذب مشتري بيشتر، تلاش کنند.
در اين بازار رقابتي، تمام رسانه ها، داراي اهميت خاص خود در رساندن پيام به مخاطبان هستند. روزنامه ها، مجله ها، راديو، تلويزيون، تبليغات خياباني، اينترنت و غيره.

مديران بازرگاني شرکت ها، همواره در حال بررسي اين رسانه ها و انتخاب بهترين آنها در رساندن پيام خود به مخاطب بيشتر هستند. اين رسانه ها، هرکدام به نوبه خود داراي مزاياي خاص خود هستند. قيمت، وسعت و تعداد مخاطب، سهولت دسترسي و استفاده و هزينه تبليغات در هر رسانه و همچنين پارامترهاي مهم ديگري وجود دارند که مديران بازرگاني در انتخاب هر رسانه، آنها را مد نظر قرار مي دهند.

در ميان تمام اين رسانه ها، اينترنت جزو رسانه هائي است که هيچ مدير بازرگاني نمي تواند از اهميت آن چشم پوشي کند و از آن در رسيدن به اهداف تجاري خود استفاده نکند.
در اين مقاله سعي شده است تا خيلي سريع و آيتم گونه، معيارها و تعاريفي را مطرح کنيم که مقدمه اي خواهند بود در ارائه موضوعات عملي و تئوري جالبي که در آينده، بر اساس اين مفاهيم اوليه، به آنها خواهيم پرداخت.

ضريب نفوذ اينترنت
کشور امارات متحده عربی، دارای بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در بین کشورهای خاورمیانه، پس از اسرائيل، است. ضریب نفوذ اینترنت شناسه مهمي است که توسط آن، نحوه عملکرد اينترنت و میزان دسترسی و میزان استفاده از آن در هرکشور، مورد اندازه گیری قرار می گیرد. ضریب نفوذ (Penetration Rate) مشخص می کند که از هر 100 نفر، چند نفر به اینترنت دسترسی دارند. این مورد در کشور امارات، بالای 38% مي باشد. به این معنی که از هر 100 نفردر کشور امارات 38 نفر دسترسی به اینترنت داشته و از آن استفاده می کنند. اگر این عدد را با ضریب نفوذ اینترنت در ایران که حدودا عدد 27% می باشد مقایسه کنیم، خواهیم یافت که در این مورد اختلاف زیادی بین این دو کشور وجود دارد.

خیلی ساده به این موضوع نگاه کنیم، این عدد یعنی اینکه رسانه اینترنت در کشور امارات یک رسانه نفوذ یافته درجامعه است و به میزان زیادی از آن استفاده می شود.

کاربردهاي عمومي اينترنت
ولي اين کاربران چه استفاده اي از اينترنت مي کنند؟ پراستفاده ترین کاربرد اینترنت، براساس آمارهای ارائه شده، استفاده از خدمات پست الکترونیک(eMail)، خدمات جستجو و مشاهده اخبار می باشد.
بنابراین، می توان فرض کرد که هر کاربر اینترنت، حداقل هر روز جهت بررسی آخرین نامه های رسیده در صندوق پستی خود به اینترنت متصل می شود. پس ازبررسی صندوق پستی، اکثر کاربران اینترنتی به خواندن آخرین اخبار وتحولات پیرامون موضوعات مورد علاقه خود می پردازند و در موتورهای جستجوی اینترنتی به دنبال اطلاعات مورد نظر مرتبط با کسب و کار، علاقه، تخصص، رشته تحصیلی و غیره می پردازند.

لازم به یاد آوری است که موتور جستجوی google بیشترین کاربرد جهت جستجوی اطلاعات را دارد. بیش از 80% جستجوهای اینترنتی، از طریق google انجام می شوند.
حضور در اينترنت
حضور دراینترنت، در یک جمله و به زبان ساده عبارت است از داشتن یک صفحه وب، یک وب سایت اینترنتی و یاحتی یک وبلاگ اینترنتی دراین شبکه جهانی که دراین صفحه - که متعلق به شماست -، مطالب و موضوعاتی که برای همکاران، مشتریان، دوستان وسایر مخاطبین شما جالب و سودمنداست قرارگرفته.

چرا حضور در اينترنت؟
اگر جزو خوانندگان با ضریب هوشی بالائی باشید، بلافاصله خواهید پرسید که داشتن یک وب سایت یا یک صفحه وب در اینترنت که در آن صفحه خدمات ومحصولات خودرا معرفی کرده ام، چه ارتباطی به موتورهای جستجوی اینترنتی، مثلا google دارد؟
جواب این سوال در چند جمله ساده به این صورت است که وظیفه موتورهای جستجوی اینترنتی این است که صفحات موجود در اینترنت، که وب سایت شما نیز جزو آن ها است را بیابند، محتویات آن ها را بخوانند، براساس یک سری فرمول ها وقوانین خاص خود، رتبه بندی کنند و در زمان جستجوی کاربران، این صفحات را در اختیار آن ها قرار دهند.

بنابر این، وقتی شما در اینترنت دارای یک وب سایت باشید، این وب سایت و مطالب موجود در صفحات آن، خوراک اطلاعاتی موتورهای جستجوی اینترنتی خواهد بود که باتوجه به نوع جستجوی اطلاعات توسط کاربران اینترنتی، در اختیار آنها قرارخواهد گرفت.

نقش موتورهاي جستجو بر وب سايت ها
حال بهتر است کمی از مباحث تئوری خارج شویم. من مجبور شدم برای روشن شدن برخی مطالب از بحث دور شوم. به بحث خودمان که برگردیم، در مورد تعداد زیاد کاربران اینترنتی درامارات صحبت کردیم واینکه این کاربران، هر روز، ابتدا صندوق پستی خودرا چک می کنند ونامه های الکترونیک خودرا می خوانند. پس از آن، گشتي در وب سايت هاي خبري مي زنند و اخبار امارات و جهان را بررسي مي کنند. سپس، بر اساس نياز روزمره خود، وارد موتورهای جستجو، مثلا google می شوند وبه دنبال مطالب مورد نظرخود جستجو می کنند.

پس از اين مقدمه نسبتا طولانی، قصد دارم با یک سوال غافل گیرکننده، جو حاکم براین بحث را که به ظاهر خیلی فنی است به طرز شگفت انگیزی تغییر دهم. خود را برای یک هیجان جذاب آماده کنید.
سوال این است، فرض کنيد یک سرمایه گذار، تصمیم به خرید ملک در دبی دارد و می خواهد در منطقه Sport City یک آپارتمان خریداری کند. این سرمایه گذار دراینترنت وارد موتور جستجوی google می شود و عبارت مورد نظر خود را درجعبه جستجوی google وارد می کند مثلا “Buy Property in Dubai” یا “Investment in Dubai Sport city” ویا عبارت هاي مشابه. حال چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی این سرمایه گذار برروی کلید Search کلیک کند؟

براساس مطالب ارائه شده در مقدمه، موتورجستجوی google درتمامی صفحات اینترنتی که در بانک اطلاعاتی این موتور جستجو، رتبه بندی شده اند به دنبال مطالبی خواهد گشت که به عبارت مورد جستجوی این کاربر مرتبط بوده وبراساس فرمول های رتبه بندی google، نتایج جستجوی این عبارات، برای این کاربر لیست خواهد شد. اين کاربر، ازابتدای لیست شروع به کلیک کردن روی نتایج جستجو خواهد کرد و وارد صفحات وب سایتی که google لیست کرده خواهد شد. این صفحات به ترتیب از بالای صفحه با عبارت مورد جستجوی این کاربر مرتبط بوده و مطالب داخل این صفحات شامل کلمات موجود در عبارت مورد جستجوي او خواهند بود.
بازديد کننده هدفمند!
به اين نوع بازديد کنندگاني که در اثر جستجوي موضوع خاصي، به وب سايت شما وارد مي شوند، بازديد کننده هدفمند (Targeted Audience) مي گويند و در جاي خودش به شما خواهم گفت که اين نوع بازديد کنندگان چقدر با ارزش تر از بازديد کنندگاني هستند که گذرا و اتفاقي، وب سايت شما را پيدا کرده اند.
داستان يا واقعيت؟
اتفاقی که تا این جای مقاله برایتان تعریف کردم، یک داستان علمی تخیلی نیست. این یک داستان 100% واقعی است که هرساعت و هر دقیقه، میلیون ها مرتبه دراینترنت اتفاق می افتد. هر لحظه میلیون ها میلیون کاربر اینترنتی به دنبال مطالب مورد نظر و مورد علاقه خود دراینترنت هستند و موتورهای جستجو، که تعداد آنها به هزاران عدد می رسد، هر ثانیه میلیون ها میلیون صفحات وب را به کاربرانی که تشنه این اطلاعات هستند، ارائه می دهند.
وب سایت های اینترنتی، براثر این جستجوها، بازدید کنندگان هدفمندی را جذب می کنند که به مطالب موجود درآن وب سایت ها علاقمند بوده و به احتمال زیاد، خریدار خدمات و محصولات ارائه شده در آن وب سایت ها هستند. ومهم تر ازهمه اینکه، تمامی این روند گردش اطلاعات در اینترنت رایگان است! در مقابل تعجب شما از شنیدن این موضوع، فعلا حرفی نمی زنم و شاید در مباحث بعدی به این مطلب بپردازم.

شما در کجاي اين جريان اطلاعات قرار داريد؟
سوال مهمی که از شما بعنوان مدیر یک شرکت مشاور املاک در امارات مطرح است این است که تا چه حد از این اطلاعات آگاهی داشتید؟ و اگر این مطالب را می دانستید تا چه حد از آنها درجهت رونق کسب وکار خود استفاده کرده اید؟
زیاد نگران نباشید که از رنگ چهره شما تشخیص دهیم که جواب شما تا چه حد نا امید کننده است چون متاسفانه، در حد بسیار زیادی، اگر نگویم 100%، مطمئن هستم که مدیران وبازاریاب های شرکتهای مشاورین املاک - ایراني- درامارات، به طرز فقیرانه ای از این امکانات خارق العاده مفید اینترنت در زمینه کسب و کار خود آگاهی دارند و یا استفاده می کنند.
يک حرف اعجاب آور
امروزه مباحث بازاریابی در دنیای واقعی، تنها با اضافه شدن یک حرف "e" در ابتدای آنها، برروی بستر اینترنت، تعریف مجدد شده اند. Internet Marketing یا eMarketing به معنی بازاریابی اینترنتی، علمی جدید و فراگیر است که در سطوح بالای دانشگاهی تدریس می شود. eMarketing به بازاریاب ها می آموزد که چگونه از امکانات اینترنت درجهت بازاریابی خدمات ومحصولات خوداستفاده کنند.

مدیران اجرائی و بازرگانی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، براساس نیاز و باتوجه به اهمیت تجارت خود، ازاین امکانات در جهت رونق کسب وکار خود استفاده می کنند.

یکی ازانواع کسب وکارها که ماهیت آن به گونه ای است که می تواند حداکثر بهره برداری را از این امکانات ببرد، خدمات مشاورین املاک می باشد. امروزه، داشتن یک وب سایت کامل و به روز، فقط جنبه تجملاتی ندارد وبسیاری ازمشاورین املاک در سطح جهان، بدون این وب سایت، ازصحنه تجارت کنار خواهند رفت.بهره گیری از امکانات متنوع اینترنت در جهت دسترسی به مشتری بیشتر، ازمهم ترین فعالیت های بازرگانی است که شرکت های مشاورین املاک باید آن را در راس امور بازرگانی خود قرار دهند.

0 نظرات