يکي از مهم ترين قدم ها در جهت موفقيت تجارت الکترونيک در وب سايت هاي تجاري، محتواي غني براي وب سايت است. شايد تا چند سال قبل، ظاهر وب سايت ها دليل بر محبوبيت آنها بود و بازديد کنندگان به دنبال وب سايت هاي زيبا با ورودي فلش، گرافيک قوي، رنگ آميزي زيبا و غيره بودند.
ولي امروزه، که استفاده از موتورهاي جستجو يکي از رايج ترين روش ها براي يافتن اطلاعات و وب سايت ها در اينترنت است، پارامترهاي محبوبيـ وب سايت ها تغيير کرده است.
با در نظر گرفتن اهميت کلمات کليدي در رتبه بندي وب سايتها در موتورهاي چستجو، محتواي غني وب سايت، مهم ترين عامل کسب رتبه بهتر و در نتيجه شانس بالاتر در جهت افزايش بازديد کننده که نهايتا به افزايش فروش منتهي خواهد شد، مورد توجه طراحان و صاحبان وب سايت ها قرار گرفته است.
به همين دليل، صاحبان وب سايت ها نسبت به گذشته، در برار چالش جدي تري قرار گرفته اند چرا که، يافتن يک طراح گرافيک قوي و يا سازنده فيلم هاي فلش جذاب، کار چندان مشکلي نيست که بتوان سايت زيبائي ايجاد کرد ولي در مورد محتوا، کسي نمي تواند به صاحب وب سايت کمک کند مگر خود او که بيشترين احاطه را بر تجارت خود دارد.
به اين خاطر، امروزه مديران وب سايت ها به ابزارهائي نياز دارند که يک فرد غير فني و نا آشنا با مفاهيم تکنولوژيکي وب سايت، بتواند محتواي وب سايت خود را ويرايش و به روز رساني کند.
با در نظر گرفتن اين نياز، اهميت سيستم هاي مديريت وب سايت يا CMS (Content Management System) روشن مي شود و اينکه اين سيستم ها در واقع به صاحبان وب سايت ها کمک مي کنند تا محتواي وب سايت خود را غني سازي کنند.
در بازار، سيستم هاي متعدد مديريت محتوا وجود دارند که هريک قابليت هاي متعدد و متفاوتي نسبت به يکديگر دارند و چالش بعدي پيش روي مديران وب سايت ها، انتخاب يک سيستم مديريت محتواي خوب است. ولي اين خوب بودن به چه پارامترهائي وابسته است؟
من در چند جمله کوتاه به برخي از اين پارامترها اشاره مي کنم:
1- کامل بودن سيستم از نظر ارائه کليه امکانات يک وب سايت از نام دامنه تا طراحي گرافيک و غيره
2- فناوري مورد استفاده در توليد سيستم مديريت محتوا
3- امکانات و ماژول هاي سيستم
4- روشن بودن وضعيت حقوق مولف در مورد سيستم. استفاده از سيستم هاي متن باز بايد با دقت در مجوز استفاده تجاري آنها صورت گيرد.
5- امکانات مربوط به بازاريابي الکترونيک. به عنوان مثال، وجود خبرنامه الکترونيکي يک آيتم بسيار مهم است.
6- نحوه آدرس دهي صفحات وب سايت به نحوي که براي موتورهاي جستجو جذاب باشد.
7- سرعت دسترسي به وب سايت.
8- امکان مديريت وب سايت بدون محدوديت به مکان. يعني حتما تحت وب باشد.
9- عدم وابستگي به سيستم عامل خاص.
10- قيمت.
البته مي توان بسياري پارامترهاي ديگر را نيز به اين ليست اضافه کرد.
به اميد اينکه شما را در صدر نتايج موتورهاي جستجو ببينم.
0 نظرات
ارسال یک نظر