Why IT news in Iran is negligible?

دوشنبه, مهر ۱۰, ۱۳۸۵ | 3 نظرات

يکي از کارهاي هر روزه من، بررسي وب سايت هاي خبري دنياي فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران است. وب سايت هائي که چندين سال در حال فعاليت در بخش خبرپراکني در اين زمينه هستند و وب سايت هاي جديد و وبلاگ هاي مختلف. يک جو جديدي که شايد حدود 6 ماه است بر تمامي اين وب سايت ها حاکم شده، کپي اخبار تکراري و به تعداد بسيار محدود و انگشت شمار است.
تقريبا 80 تا 90 درصد اخبار فقط مربوط مي شود به موضوع شبکه مخابراتي و موبايل و سيم کارت و اين جور اخبار که به دليل عدم بلوغ اين موضوع در کشور، بسيار خبرساز هست.
ساير موضوعات اين حوزه، در حد بسيار ناچيز ارائه مي شوند و حتي روزانه، تعداد کل اين اخبار در تمامي وب سايت هاي مربوطه، به ده خبر هم نمي رسد.
واقعا چه خبر شده است؟
حالا اگر من همين موضوع را با مثلا کشور امارات مقايسه کنم، البته اگر دوستان به من اعتراض نکنند که چرا مدتي است اين کشور را زياد مورد مثال قرار مي دهم، با جمعيتي که حتي از شهرهاي رده دوم کشور ما هم کم جمعيت تر است، حجم اخبار حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در رسانه هاي مختلف چاپي و اينترنتي آن، سرسام آور است و روزانه حجم انبوهي از اخبار اين حوزه در اختيار مردم قرار مي گيرد.
و نکته ديگر، تنبلي جالبي است که در خبرسازها مي توان مشاهد کرد. يعني حتي در ترجمه اخبار موجود نيز کوتاهي مي شود. نمونه آن را براي شما ذکر مي کنم، خودتان قضاوت کنيد:
اين اصل خبر را بخوانيد: http://archive.gulfnews.com/articles/06/10/01/10071458.html
و سپس ترجمه آن را که در تمامي وب سايت هاي مربوط به اين حوزه در ايران مي توانيد پيدا کنيد که يک نمونه آن در اين جا است: http://www.hamvatansalam.com/news68469.html
بگذريم از اينکه منبع خبر هم ذکر نمي شود. در اين مورد دل پري دارم ولي باشه برا يک وقت ديگه.

3 نظرات

  1. ناشناس // ۷:۴۶ بعدازظهر  

    سلام
    مطلبتان را خواندم
    راست مي گوييد هم عقب هستيم هم تنبل هم ...
    اميدوارم كه آستینی بالا زده شود تا ديگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم

  2. ناشناس // ۴:۲۱ بعدازظهر  

    اينکه عقب هستيم شکي ندارم توش..ولي آيا آزادي هاي که توي کشور امارت هست ما داريم؟ منظور فيلتر ها وخط قرمزهاي موجود هست؟؟؟

  3. ناشناس // ۹:۵۶ بعدازظهر  

    فیلترینگ سایت ها چه ربطی به تنبلی داره؟
    ما تنبلیم باید بلند شیم نه اینکه خودمون رو توجیه کنیم بگیم با شرایط موجود نمیتونیم یا بگیم که مثلا امکانات نداریم