پرسش هاي بي پاسخ

پنجشنبه, مهر ۰۹, ۱۳۸۳ | 1 نظرات

روزانه ده ها سوال از من پرسيده مي شود، چرا؟ چون همه جا اعلام کرده ام که اگر از من سوال کنيد، پاسخ خواهم داد. اين چاهي بود که با دست خودم کندم !
مي پرسيد که آيا پشيمان هستم؟ جواب منفي است ولي اگر شما هم در هر روز به سوال هائي نظير اين ها مواجه شويد، چه حالي به شما دست مي دهد؟
- در مورد روابط عمومي به من توضيح دهيد
- در مورد تجارت الکترونيک به من جواب دهيد
- کسب درآمد از اينترنت چيست
- چگونه يک وب سايت بسازم
- در مورد سرمايه گذاري الکترونيکي توضيح دهيد
- سايت من در گوگل وجود ندارد
- براي قبولي در دانشگاه چه کنم !!!
متوجه مشکل شديد ؟ در واقع دوستان من با پرسيدن يک سوال که جواب آن يک کتاب بزرگ را شامل مي شود، من را متحير مي کنند. سوال پرسيدن هم آدابي دارد. نبايد توقع داشت در چارچوب جواب به يک سوال به اين گسترگي، بتوان به نتيجه رسيد. ما بايد قبل از پرسش، مطالعه، تحقيق و بررسي هاي جامعي انجام دهيم و هرجا که ديگر نتوانستيم به نتيجه برسيم و احساس کرديم که جواب سوال ما در تجارب ديگران نهفته است، سوال کنيم.
ما نبايد فکر کنيم که ديگران مسئول پاسخ به هر سوالي که جواب آن با يک جستجوي ساده در اينترنت يافت مي شود هستند.
من معمولا وقتي سوال نا مناسب است، يعني در واقع سوال نيست بلکه درخواست يک مقاله يا يک کتاب هست، سوال کننده را به اينترنت ارجاع مي دهم که معمولا هم سوال کننده دلخور مي شود و به شکل شديد هم آن را اعلام مي کند.
ما بايد شرايط فرد سوال شونده را هم در نظر بگيريم و ببينيم که پرسش ما چقدر مهم و داراي اولويت است که کسي به آن جواب دهد.
از قديم گفته اند پرسيدن عيب نيست، ندانستن عيب است ولي هيچگاه به ما نگفته اند که چگونه پرسيدن هم مهم است و در رسيدن ما به پاسخ، تاثير زيادي دارد. نحوه سوال کردن، فرد مورد سوال را ممکن است بر سر وجد آورد و يا مايوس کند.
من حاضرم به سوال هاي خوب و مناسب، جايزه دهم.

1 نظرات

  1. Ali Reza Ebadat // ۲:۵۹ بعدازظهر  

    متاسفانه اين مشکل براي من هم پيش آمده است. من در سايت معلم دلفي و همچنين سايت وب راه با اينگونه سوالات مواجه مي شوم که بعضا براي کمک به دوستان عمل جستجوي اوليه را براي آنها انجام مي دهم.
    اما اين نکته خوبيست که بايد دوستان در نظر داشته باشند که ارجاع افراد به موتور جستجو يک حرف منطقي است.
    دوستي از من در مورد آي پي سوال مي کردند و اينمه چيست و به چه کار مي آيد؟ جواب شما به اين سوال چيست براي فردي که در اينترنت تازه وارد است؟
    http://delphi.webrah.com
    http://www.webrah.com